Contoh Kerja Kursus Sejarah STPM Peranan dan Sunbangan Abdullah Ahmad badawi
Tajuk: Peranan dan sumbangan
Abdullah Ahmad Badawi dalam bidang politik pada tahun 1939 hingga tahun 2015
Pengenalan:
Abdullah Ahmad Badawi merupakan
perdana meteri yang kelima dan juga dikenali sebagai “Pak Lah”, mengambil alih
kepimpinan daripada Tun Dr Mahathir bin Mohamad. Beliau telah memegang jawatan
perdana menteri untuk memimpin negara selama 6 tahun iaitu dari tahun 2003
hingga 2009. Tun Abdullah memulakan kerjaya sebagai Pegawai Pengaman
Persekutuan, Jabatan Perkhidmatan Awam, Jabatan Perdana Menteri dari 1964
hingga 1969. Pada tahun 1969, Tun Abdullah menjadi Ketua Penolong Setiausaha
Majlis Keselamatan.
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi
pada tahun 1971 baru sahaja dilantik sebagai Pengarah Belia di Kementerian
Kebudayaan, Belia dan Sukan. Beliau merupakan pegawai kerajaan pertama yang
dilantik ke jawatan itu. Berita pelantikan beliau telah dimuatkan oleh Utusan Malaysia
dan akhbar-akhbar lain.
Tun
Abdullah menyertai UMNO pada tahun 1965. Beliau telah dipilih memegang jawatan
Naib Presiden UMNO pada tahun 1984, 1987, 1990, dan 1996. Beliau memegang
jawatan sebagai Presiden UMNO sejak 2003 hingga 20085.
Dalam buku, “Abdullah Ahmad Badawi
perjalanan politik PM ke-5” yang dikarya oleh Chamil Wariya menyata bahawa
penyambut tetamu kementerian berkenaan terus menyambungkan panggilan Chamil
Wariya kepada beliau4. Beliau merupakan seorang yang mudah mesra.
Selepas melepaskan jawatan Perdana
Menteri Malaysia, pada 1 September 2009 beliau dilantik menjadi Pengurusi
Institusi Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)
Latar belakang dan
kehidupan:
Beliau
dilahirkan pada 26 November 1939 dalam keluarga yang warak di Kampung Perlis, Bayan
Lepas, Pulau Pinang. Bapanya Seikh Abdullah Fahim juga merupakan seorang ahli
politik yang pernah menjadi ahli Perlimen kawasan Kepala Batas1.
Pada tahun 1969, beliau dilantik sebagai Ahli Majlis Kerja Kerajaan Negeri
(EXCO Agama). Beliau memegang jawatan itu sehingga kembali ke rahmatullah pada
1977.
Tun Abdullah Ahmad Badawi dilahir
dan dibesarkan dalam keluarga ulama tersohor tanah air, terutama di utara
Semenanjung. Datuk beliau, Haji Abdullah Fahim atau lebih dikenali sebagai
Sheikh Abdullah Fahim dan bapa beliau, Datuk Ahmad Badawi bukan sahaja mahir
dalam selok-belok ilmu agama bahkan mereka turut memainkan peranan penting
dalam menentang penjajahan Inggeris ke atas Tanah Melayu serta menggagalkan
pemerintahan Malayan Union yang ingin diperkenalkan oleh London apabila kembali
berkuasa selepas Perang Dunia Kedua.
Beliau juga seorang ulama dan ahli
politik yang gigih memperjuangkan kemerdekaan tanah air. Beliau pernah
bersama-sama Tunku Abdul Rahman berunding mengenai kemerdekaan negara. Datuk
Tun Abdullah pula, Sheikh Abdullah Fahim merupakan seorang ulama yang terkenal.
Beliau mendapat pendidikan di Mekah, pernah menjadi guru di sana dan membuka
madrasah di Kepala Batas.
Beliau juga pernah menjadi Mufti
Pulau Pinang dari 1959 hingga 1961. Beliau merupakan ahli UMNO yang pertama di
Seberang Perai. Beliau telah dilantik sebagai ahli jawatankuasa tetap yang
memberi nasihat hal ehwal agama Islam kepada UMNO. Beliau meninggal pada 1961
ketika berusia 81 tahun. Karangannya yang masyhur ialah Kitab al-Hadiqah an
Nadiyah fi al-Hadith an-Nabawiyah.
Tun
Abdullah menerima pendidikan menengah di Sekolah Menengah Kebangsaan tinggi
Bukit. Mertajam dan di Methodist Boys School, Pulau Pinang7. Selepas
menamatkan persekolahan, beliau pernah berkhidmat sebagai guru10.
Beliau kemudiannya melanjutkan pelajar di Universiti Malaysia dengan memperoleh
Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian dalam Pengajian Islam pada 1964.
Tun
Abdullah memulakan kerjaya sebagai Pegawai Pengaman Persekutuan, di Jabatan
Perkhidmatan Awam, Jabatan Perdana Menteri dari tahun 1964 hingga 1969. Pada
tahun 1969, Tun Abdullah menjadi Ketua Penolong Setiausaha Majlis Keselamatan
Kebangsaan di bawah Majils Gerakan Negara(MAGERAN), sebuah badan yang berkuasa
eksekutif untuk mentadbir Negara yang ditubuhkan selepas rusuhan kaum pada Mei
1969. Pada tahun 1971, Tun Abdullah dinaikan pangkat menjadi Pengarah Belia di
Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan sehingga 1973, sebelum menjadi Timbalan
Ketua Pengarah dalam kementerian yang sama pada tahun 1974.
Tun
Abdullah berkahwin dengan Datin Seri Endon binti Dato Mahmood pada tahun 1965
dan dikurniakan dua orang cahaya mata iaitu Kamaluddin dan Nori dan empat cucu.
Pada 20 Oktober 2005, Endon Mahmood meninggal dunia selepas bergelut dengan
penyakit barah payu dara sejak 2003. Dalam tempoh kurang daripada dua tahun
meduda, Tun Abdullah berkahwin dengan Tun Jeanne Abdullah yang melangsungkan
akad nikah pada 9 Jun 2007.
Sumbangan dan peranan:
Pada
tahun 1978, beliau bertanding dalam
Pilihan Raya Umum 1978 segabai calon Barisan Nasional dan memenangi kerusi
Parlimen Kepala Batas di Seberang Perai Utara yang merupakan kawasan parlimen
yang pernah diwakili oleh bapanya. Dengan kemenangan, ini beliau menjadi Ahli
Parlimen Kepala Batas. Jawatan tersebut dipegangnya hingga tahun 2008 kerana
memenangi semua pilihan raya parlimen kawasan tersebut.
Mereka
juga turut berperanan dalam menubuhkan UMNO dan menetapkan tarikh kemerdekaan
bagi Tanah Melayu. Selain itu, sebagai pejuang dan nasionalis tulen pada waktu
itu, Sheikh Abdullah dan Datuk Ahmad Badawi sanggup mengorbankan harta serta
wang ringgit bagi membiayai cita-cita nasianal mereka, Selepas perjuangan
mereka berhasil, mereka tidak berebut-rebut untuk mendapatkan habuan titik
peluh mereka. Mereka kekal dengan kehidupan yang sederhana, meneruskan
perjuangan tanpa perlu menonjolkan diri, di samping terus menyebarkan ilmu-ilmu
agama kepada anak-anak murid mereka.
Islam Hadari telah diperkenalkan oleh Tun Abdullah Ahmad
Badawi semasa beliau menjadi Perdana Menteri. Islam Hadari adalah satu tafsiran
Islam yang mengatakan bahawa perkembangan ekonomi dan teknologi adalah secocok
dengan ajaran Islam. Islam Hadari dapat memberi tekanan kepada aspek
pembangunan yang menjurus kepada pembinaan peradaban iaitu peradaban yang
dibina melalui pegangan Islam dan memberi fokus kepada usaha mempertingkatkan
mutu kehidupan melalui penguasaan ilmu, pembangunan insan, pembangunan
kesihatan serta pembangunan fizikal. Berdasarkan konsep ini, untuk
mempertingkatkan mutu kehidupan adalah dengan mengamalkan system ekonomi,
sistem perdagangan dan sistem kewangan yang dinamik, pembangunan sepadu dan
seimbang bagi melahirkan umat yang berilmu dan beriman, bertamadun tinggi,
berakhlak mulia, jujur lagi amanah serta bersedia menangani cabaran semasa
dunia global.
Islam hadari adalah satu usaha untuk mengembalikan umat
islam kepada asas yang terkandung dalam Al-Quran dan Hadis yang merupakan teras
pembinaan tamadun Islam yang semakin dilupakan. Sebagai sebuah kerajaan yang
bertanggungjawab melindungi kesucian Islam dan memastikan umat Islam tanpa
tergelincir akidah akan dapat menghadapi cabaran dan reality semasa, pintu
ijtihad perlu terbuka supaya tafsiran yang diwarisi dapat dikaitkan dengan
bentuk dan corak pembangunan mengikut masa dan mengikut tempat. Adalah perlu
diteliti semula pelbagai pendekatan dan kaedah untuk diperkemaskan supaya lebih
seimbang dan menyeluruh, merangkumi pembangunan prasarana dan pembangunan
ekonomi, diperkukuhkan dengan pembangunan manusia melalui program pendidikan
yang komprehensif, diperlengkap pula dengan program pembangunan rohani untuk
menyemaikan nilai-nilai murni dan menerapkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan.
Modal insan merupakan salah satu cara untuk mencapai
wawasan 2020 yang akan menjelang tidak lama lagi. Oleh itu, Malaysia berhasrat
menjadi sebuah negara maju yang mampu melahirkan modal insan yang seimbang dari
segi ekonomi, politik, social, kerohanian, dan budayaan8. Gagasan
tersebut mampu menjadi kenyataan sekiranya rakyat peka dan membuat penilaian
sebelum menerima apa-apa sahaja yang dibawa oleh arus globalisasi.
Oleh yang demikian, program pembangunan Modal Insan telah
diperkenalkan oleh Tun Abdullah Hj.Ahmad Badawi semasa menjadi Perdana Menteri
pada 2005. Modal insan bermaksud sesuatu yang dugunakan sebagai asas untuk
pengembangan dan kelebihan yang dimiliki. Manusia pula boleh memperoleh sesuatu
yang dihajati hanyalah melalui ilmu pengetahuan dan pendidikan.
Bagi merealisasikan matlamat tersebut, negara berusaha
menyediakan tenaga kerja berwibawa yang mempunyai ilmu pengetahuan dalam
pelbagai bidang, termasuk sains dan teknologi. Modal insan merupakan individu
yang berilmu, berkeyakinan, mempunyai nilai murni dan moral yang tinggi,
beretika, berbudi pekerti, bersopan-santun, berdisiplin, dinamik, inovatif,
kreatif, sihat, bersemangat patriotik, adil, progresif, cekal dan berdaya
saing. Merekalah yang akan menentukan hala tuju negara pada masa hadapan.
Pembangunan modal insan meletakkan berilmu sebagai ciri
utama yang perlu ditekankan dalam melaksana dan meralisasi satu sistem
pendidikan yang holistic, progresif, bermoral dan bertaraf dunia. Hal ini
selaras dengan agama Islam yang meletakkan ilmu di tempat yang paling tinggi
darjatnya dan menuntut manusia supaya menuntut ilmu sebagai bekal kehidupan di
dunia dan akhirat .
Pembangunan modal insan juga untuk melahirkan dan
mengeluarkan guna tenaga yang berilmu pengetahuan serta kemahiran yang tinggi
dalam pelbagai bidang di samping kemahiran ICT, komunikasi berkesan, kreatif,
kritis, rasional, mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat, menjadi pemimpin
dalam keluarga dan masyarakat.
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah memfokuskan
pembangunan modal insan dengan pelbagai usaha seperti mengadakan lebih banyak
pilihan pendidikan kepada ibu bapa dan pelajar6. KPM telah mengambil
pendekatan yang terbaik dengan meneruskan sistem pendidikan di Malaysia yang
mempunyai jenis-jenis sekolah lain yang beroperasi seiring dengan sekolah
kebangsaan iaitu Sekolah Jenis Kebangsaan, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan
Tamil serta Sekolah Agama Rakyat. Pada peringkat menengah, terdapat pelbagai
jenis sekolah antaranya Sekolah Menengah Kebangsaan, Sekolah Sukan, Sekolah
Teknik, Sekolah Antarabangsa dan sebagainya. Seterusnya, meningkatkan keupayaan
dan minat menguasai ilmu pengetahuan dan kemahiran dengan meningkatkan
penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar serta meningkatkan pendidikan
sains dan teknologi.
Beliau
membentuk ketrampilan dan keperibadian pelajar untuk membangunkan modal insan.
Pelbagai perkara boleh membuktikan usaha beliau, pemantapan Kurikulum dengan
pengenalan i-QAF, Sivik dan kewarganegaraan, Pendidikan Kesihatan Reproduktif
dan Sosial. Pemantapan Program Kokurikulum supaya dapat melahirkan modal insan
yang tinggi kemahiran social, interaksi, integrasi sesame mereka, berdisiplin,
berkepimpinan, tahap kecerdasan fizikal dan mentel yang tinggi. Pemantapan
program sukan dengan memantapkan Pendidikan Jasmani dan Sains Sukan. Pembudaya
abad dan budi bahasa pada peringkat sekolah secara berterusan supaya dapat
melahirkan modal insan yang beradab dan berbudi bahasa. Penguguhan program 3K
iaitu Program Amalan Kebersihan Sekolah, Program Bersepadu Sekolah Sihat, dan
Program Sekolah Selamat di peringkat sekolah dengan menitikberatkan 3K iaitu
kebersihan, kesihatan dan keselamatan. Pengukuhan disiplin pelajar bagi
memastikan kempen dan program mengurangkan salah laku disiplin dapat
dilaksanakan secara berkesan.
Cabaran:
Majlis
Gerakan Negara (MAGERAN) ditubuhkan pada 17 Mei 1969. Pelantikan Datuk Seri
Abdullah yang ketika itu merupakan pegawai muda kerajaan bertindak sebagai
Ketua Penolong Setiausaha MAGERAN katanya dianut sendiri oleh Tun Razak. Ketika
itu beliau dilihat sebagai kesempatan untuk memberi latihan dan pendedahan
kepada pegawai-pegawai muda yang berpotensi cara bagaimana para pemimpin utama
negara merumuskan dasar dan menangani krisis2.
Datuk Seri Abdullah berkhidmat
dengan MAGERAN sehinggalah Majils itu dibubarkan apabila pemerintahan darurat
dimansuhkan pada 23 Februari 1971. Dengan itu, Malaysia kembali kepada
pemerintahan demokrasi berparlimen. Parlimen dan parti-parti politik yang
digantung sepanjang pemerintahan darurat, dikembalikan peranannya mulai tarikh
yang sama. Selama 21 bulan berkhidmat dengan MAGERAN, Datuk Seri Abdullah
menyaksikan bukan sahaja penubuhan Majlis Muhibah Negara, bahkan pada Oktober
1969, Pengarah Operasi MAGERAN mengumumkan penubuhan Majlis Perundingan Negara
yang terdiri daripada para wakil pelbagai kumpulan seperti ekonomi, politik,
profesional, agama dan lain-lain.
Majlis
Perundingan ditubuhkan sebagai menggantikan peranan Parlimen untuk
membincangkan isu-isu yang melibatkan perpaduan nasional secara berterus
terang. Dengan cara itu, diharapkan satu persefahaman dan persetujuan dicapai
tentang isu-isu nasional untuk menjamin masa depan keselamatan, perdamaian dan
perpaduan kaum.
MAGERAN
juga menubuhkan Jabatan Perpaduan Negara yang kemudian merumuskan Rukun Negara
yang berpaksikan kepada lima prinsip iaitu Kepercayaan kepada Tuhan, Kesetiaan
kepada Raja dan Negara, Keluhuran Perlembagaan, Kedaulatan Undang-undang dan
Kesopanan dan Kesusilaan. Rukun Negara menjadi pegangan dan panduan dalam
tindak tanduk rakyat Negara ini bagi memelihara keamanan dan ketenteraman.
MAGERAN juga mengambil langkah-langkah untuk mengharamkan perbahasan tentang
peruntukan-peruntukan tertentu Perlembagaan Persekutuan yang dianggap sensitif.
Ini membabitkan soal kewarganegaraan, hak-hak dan prerogative Raja-raja Melayu,
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa tunggal rasmi Negara dan
kewajipan Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi hak-hak istimewa orang Melayu.
Namun,
daripada kawan-kawan lain Abdullah, Kaharudin mendapatkan kesan bahawa Abdullah
adalah seorang pegawai yang tekun dan gigih serta bertanggungjawab dalam
menjalankan kerja-kerjanya. Ini termasuklah menyediakan pelbagai kertas
mesyuarat MAGERAN. Ada kalanya menurut Kaharudin, Abdullah bekerja hingga pukul
dua tiga pagi. Hal ini kerana semasa ketiadaan kerajaan, MAGERAN adalah wadah
untuk membincangkan dasar-dasar penting Negara. Malah rukun negara yang
mengandungi lima rukun yang patut menjadi pegangan setiap rakyat Negara ini
dicetuskan oleh kalangan yang menganggotai MAGERAN. Dasar itu mempunyai
matlamat serampang dua mata. Pertama, untuk membasmi kemiskinan tanpa mengira
kaum dan kedua, untuk menyusun semula masyarakat supaya pengenalan kaum
mengikut fungsi ekonomi seperti yang terbayang sebelum tahun 1969 dilenyapkan.
Selain
itu, menurut Kaharudin, perkhidmatan dengan MAGERAN telah mendedahkan Abdullah
dengan pengurusan krisis politik pada peringkat tertinggi. Pendedahan itu
dipercayai membantu mengukuhkan kepercayaan Abdullah terhadap beberapa aspek
penting pentadbiran negara yang memang sudah difahaminya.
Ini
termasuklah pentingnya perpaduan Negara dan kestabilan politik dipertahankan
sekiranya Malaysia tidak mahu melalui krisis yang boleh membawa Negara kepada
kehancuran. Prasyarat kepada kestabilan politik ini ialah perpaduan di kalangan
rakyat tanpa mengira warna kulit, agama, kebudayaan dan kepercayaan. Melalui tragedi
13 Mei juga, Abdullah dapat melihat bahawa kerjasama antara Melayu dengan bukan
Melayu adalah tunggak penting yang perlu dipelihara dalam mengekalkan
kestabilan politik. Bagi beliau, persetujuan-persetujuan asas yang telah
disepakati ketika Negara mencapai kemerdekaan perlu dihormati dan setiap kaum
harus menghormati antara satu sama lain9.
Setelah Tun Badawi dilantik sebagai
Perdana Menteri Malaysia yang ke-5, lonjakan pangkat Abdullah sebagai Ketua
Penolong Setiausaha di Majils Gerakan Negara atau MAGERAN di Jabatan Perdana
Menteri, dilihat telah memberi pendedahan awal yang berguna kepada beliau dalam
memahami pengurusan krisis politik pada peringkat dua terkanan dengan MAGERAN dipercayai turut
memantapkan dan mematangkan beliau sebagai seorang pemimpin politik. Pengalaman
itu, menutut seorang sahabat beliau zaman GPMS, Datuk Kaharudin Momin, telah
memberi kekuatan dalaman kepada Abdullah untuk mengharungi pahit getir dan
ranjau perjalanan politik beliau apabila menjadi Perdana Menteri.
Selepas
pentadbiran Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) ditamatkan dan Malaysia kembali
kepada pemerintahan demokrasi berparlimen pada Februari 1971. Datuk Seri
Abdullah Ahmad Badawi berpindah ke Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan. Di
situ beliau dilantik menjadi Pengarah Balia iaitu merupakan satu jawatan baru
yang diwujudkan dalam Perkhidmatan Awam Malaysia. Kini, jawatan itu dikenali
sebagai Ketua Pengarah Belia. Perlantikan beliau di kementerian itu pada usia
32 tahun bukan dilakukan tanpa sebab. Hal ini kerana generasi muda atau lebih
dikenali sebagai belia, yang ditakrifkan sebagai mereka yang berusia di bawah
40 tahun, adalah 40 peratus penduduk negara. Bilangan mereka bertambah setiap
tahun.
Lantaran
itu, perhatian perlu diberikan terhadap pembangunan generasi muda. Mereka tidak
boleh dibiarkan hanyut dalam arus pembangunan perdana atau terumbang-ambing
tanpa haluan. Sebagai generasi yang akan mewarisi perjuangan negara, mereka
hendaklah dipupuk dengan aspirasi nasional. Tugas ini bukannya mudah kerana belia
ketika itu berhadapan dengan pelbagai cabaran. Di kampus ketika itu, sebilangan
mahasiswa muncul sebagai generasi yang memberontak dan menentang keputusan yang
dibuat oleh kerajaan dan kepimpinan negara. Ini menyebabkan “politik kepartian”
mula bertapak di Universiti Malaya. Di luar menara gading pula, generasi muda
membawa haluan masing-masing dan kegiatan banyak ditumpukan terhadap aktiviti
social. Dalam konteks itulah Datuk Seri Abdullah dilantik sebagai Pengarah
Belia dan sebagai bekas pemimpin pelajar, beliau difikirkan layak oleh
kepimpinan negara pada waktu itu untuk menjadi jambatan bagi menghubungkan
kerajaan dengan generasi muda untuk menyalurkan pandangan dan aspirasi generasi
muda.
Sewaktu
Datuk Seri Abdullah meninggalkan Universiti Malaya selepas menamatkan pengajian
Islam pada tahun 1964, kegiatan mahasiswa masih boleh dianggap “jinak”.
Walaupun ada kalanya terdapat penentangan antara persatuan-persatuan mahasiswa
dengan pihak berkuasa universiti, tetapi ini tidaklah berakhir dengan tunjuk perasaan
yang ganas. Perjuangan mahasiswa ketika waktu itu masih berkisar pada soal-soal
memperbaiki kebajikan pelajar. Meskipun ada yang membangkitkan isu-isu
nasional, tetapi ini dilakukan dengan tertib dan sopan. Namun, mulai tahun
1966, berlaku perubahan yang dianggap oleh Muhammad Abu Bakar sebagai peralihan
dalam perjuangan mahasiswa kampus. Gerakan mahasiswa ketika itu bertukar wajah.
Muhammad yang juga bekas pemimpin pelajar melabelkan era akhir 1960-an itu
sebagai zaman “mahasiswa menggugat” seperti yang beliau gambarkan dalam buku
dengan jadual yang sama.
Para
mahasiswa adalah istilah yang digunakan untuk mereka yang masuk ke universiti
selepas tingkatan enam manakala mahasitua adalah istilah yang digunakan untuk
kalangan yang sudah mempunyai pengalaman kerja memasuki university untuk
melanjutkan pelajaran3. Kebanyakan mereka adalah guru dan kewajiban
mereka sewaktu berada di menara gading bukanlah sekadar untuk menimba ilmu
pengetahuan tetapi mereka juga mempunyai tanggungjawab untuk memperjuangkan
ketidakadilan dalam masyarakat, mendedahkan dan membongkar pelbagai bentuk
penyelewengan yang dilakukan oleh golongan yang berkedudukan. Mereka juga mahu
menjadi juara dan pembela golongan yang tertindas, terabai dan terpinggir,
Pengaruh politik haluan kiri atau sosialisme yang menjadi ikutan sebilangan
pemimpin mahasiswa ketika itu juga memainkan peranannya. Oleh sebab tidak ada
larangan untuk menyertai mana-mana parti politik di Universiti Malaya, ada
antara mahasiswa yang secara terbuka terlibat dalam kegiatan yang tidak
sehaluan dengan parti kerajaan.
Dalam
Usaha untuk merapatkan jurang antara generasi muda dengan kerajaan ini, melalui
usaha Datuk Seri Abdullah, kerajaan bersetuju untuk menubuhkan Majlis
Perundangan Belia Negara (MPBN). Mantan Ketua Pengarah Belia, Datuk Mohd Sopian
Abdul Rahim, yang sewaktu itu bertugas sebagai salah seorang Penolong Pengarah
Belia mengakui bahawa MPBN adalah gagasan yang diusahakan oleh Datuk Seri
Abdullah. Bagi beliau, badan itu bolehlah dipanggil sebagai Parlimen Belia. Hal
ini kerana semua pemimpin belia termasuk yang mempunyai kedudukan dalam MBM
diwakili dalam Majlis Perundingan Belia Negara itu.
Menurut Datuk Sopian, apa yang
menarik ialah apa juga program belia yang hendak diperkenalkan oleh kerajaan
akan dibawa ke pengetahuan Majlis itu. Di situlah program-program dibahaskan
secara teliti sebelum dilaksanakan oleh kerajaan. Setiap ahli MPBN diberi kebebasan
untuk bercakap. Tidak ada sekatan dikenakan kerana menurut Datuk Sopian,
berguna untuk menggubal dasar-dasar yang baik. Ini merupakan suatu perkara yang
tidak dibuat sebelum ini.
Dengan
cara itu, tuntutan pemimpin belia supaya mereka diberi ruang untuk menggubal
dasar-dasar belia menjadi kenyataan. Bertentangan dengan sangkaan sesetengah
pihak, kerajaan pada waktu itu, khususnya Datuk Seri Abdullah sendiri memandang
positif keresahan dan keagresifan sesetengah pemimpin belia. Asalkan ini
dilakukan secara tertib dan sopan, Datuk Seri Abdullah tidak akan memandang seorong
pemimpin belia berkenaan, kata Datuk Sopian. Menurut beliau lagi, sebagai bekas
pemimpin pelajar, Datuk Seri Abdullah tahu kedapatan sesetengah pemimpin beliau
adalah idealistik.
Kesimpulan:
Perkhidmatan
Abdullah sebagai Ketua Penolong Setiausaha MAGERAN adalah tidak lama, Cuma
kira-kira 21 bulan. Namun, Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik dan
Antarabangsa (ISIS), Datuk Jawhar Hassan percaya ini merupakan satu pengalaman
dan pendedahan berguna yang telah memantapkan kepimpinan dan pemahaman politik
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Di MAGERAN, beliau banyak belajar selok-belok
mengurus krisis politik pada peringkat tertinggi daripada pemimpin-pemimpin
utama Negara. Ini merupakan satu pengalaman yang diakui amat berguna untuk
membolehkan beliau menjadi Perdana Menteri yang baik dan berkesan. Biasanya
apabila rakyat Malaysia ditanya apakah mereka yakin dengan Datuk Seri Abdullah
sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-5, ke semua responden yang ditemu rumah
untuk buku ini memberikan jawapan yang positif. Malah mereka sekata bahawa
Datuk Seri Abdullah akan muncul sebagai seorang pemimpin yang berwibawa dengan
gayanya yang tersendiri. Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa
(ISIS) Malaysia, Datuk Jawhar Hassan barangkali mewakili banyak pandangan
apabila beliau berkata,”di tangan Datuk Seri Abdullah, kita berada pada genggaman
yang selamat.”Presiden Kelab Belia Bell Tamil Malaysia, RRM Krishnan pula
berkata,”Saya percaya setelah duduk di kerusi Perdana Menteri, beliau boleh
melakukan tugas dia.
Nota akhir:
Sumber primer
Surat Khabar:
“Berita Harian”, 2,607
aduan diterima , Mei 14, 2008
Sumber sekunder:
Buku dari perpustakaan negara:
1Roslan
Abdul Hamid. Abjad Kemuliaan 100 Hari
Pertama: Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi. (Kuala Lumpur: Indah Abjad, 2004),
muka surat 4
2Maruwiah
Ahmat. Tun Abdullah Hj. Ahmad Badawi.
(Kuala Lumpur: Eagle Publication SDN BHD. 2010), muka surat 87
3Chamil
Wariya. Potret Peribadi Abdullah Ahmad
Badawi. (Kuala Lumpur: Media Gobal Matrix Sendirian Berhad. 2006), muka
surat 1
4Chamil
Wariya, Abdullah Ahmad Badawi perjalanan
politik PM ke-5. (Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors SDN
BHD. 2004), muka surat 79
5Paridah
Abd Samad. Abdullah Ahmad Badawi a new
breeze in Malaysia politics. (Kuala Lumpur: Pan Asia Publication SDN BHD.
2008), muka surat 2
6Mokhtar
Petah. Abdullah Badawi Penjana Modal
Insan. (Kuala Lumpur. Raspintar SDN BHD 2006), 103
Laman web:
7“Tun
Abdullah Ahmad Badawi”. Perdana Menteri Malaysia. April 3, 2009, http://perdana-menteri-malaysia.blogspot.my
8Syed Muhamad Dawilah
Al-Edrus “Tun Abdullah Haji Ahmad
Badawi: Bapa
Pembangunan Modal Insan.” Perdana Leadership Foundation. Jun
3, 2010. http://www.perdana.org.my/pms-of-malaysia/tun-abdullah-ahmad-badawi/biography-tun-abdullah-amad-badawi
9Lim Mun Fah, “Mahathir and Pak Lah blog.”
Weehingthong. September 18, 2014.blog
weehingthong.wordpress.com
10Nora
Mahpar, “Tun Abdullah Badawi dilantik semula pengerusi IKIM.” BH ONLINE.
September 4 ,2015.http://www.bhplus.com.my/node/79370
Bibliografi:
Sumber primer:
Surat khabar :
“Berita Harian”, 2,607
aduan diterima , Mei 14, 2008
Sumber sekunder:
Buku dari perpustakaan negara
Roslan Abdul Hamid. Abjad Kemuliaan 100 Hari Pertama: Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Kuala Lumpur: Indah Abjad, 2004,
Maruwiah Ahmat. Tun
Abdullah Hj. Ahmad Badawi. Kuala Lumpur: Eagle Publication Sdn Bhd.
2010
Chamil Wariya, Potret
Peribadi Abdullah Ahmad Badawi. Kuala Lumpur: Media Global Matrix
Sendirian Berhad. 2006
Chamil Wariya. Abdullah
Ahmad Badawi perjalanan politik PM ke-5. Kuala Lumpur: Utusan
Publication & Distributors SDN
BHD. 2004
Paridah Abd Samad. Abdullah Ahmad Badawi a new breeze in Malaysia politics. Kuala
Lumpur
Pan Asia Publication SDN BHD. 2008
Mokhtar Petah. Abdullah
Badawi Penjana Modal Insan. Kuala Lumpur. Raspintar SDN BHD.
2006
Laman web:
“Tun Abdullah Ahmad
Badawi.” Perdana Menteri Malaysia. April 3, 2009,
http://perdana-menteri-malaysia.blogspot.my
Syed Muhamad Dawilah Al-Edrus “Tun Abdullah Haji Ahmad
Badawi: Bapa
Pembangunan
Modal Insan.” Perdana Leadership Foundation .Jun 3, 2010, http://www.perdana.org.my/pms-of-malaysia/tun-abdullah-ahmad-badawi/biography-tun-abdullah-amad-badawi
Lim Mun Fah, “Mahathir and Pak Lah blog.” Weehingthong. September 18,
2014.blog
https://weehingthong.org/?s=badawi
Nora Mahpar, “Tun Abdullah Badawi dilantik semula
pengerusi IKIM.” BH ONLINE .September
4 ,2015.http://www.bhplus.com.my/node/79370
Comments
Post a Comment